logo

Velg språk

  • no_NO
  • en_GB

Søk

Du er her:

  • Hjem > 
  • Nyheter > 
  • Smart å betale Bastøferja med AutoPASS-brikke

Smart å betale Bastøferja med AutoPASS-brikke

Pressemelding 28.12.2016

Her kan man lese hele pressemeldingen. (Utskriftsvennlig versjon)

Fra 1. januar 2017 kan du betale overfarten mellom Moss og Horten med bombrikken din. Det gir deg ti prosent rabatt på ferjebilletten. 

Hvis du har gyldig bombrikke i frontruten din slipper du å bruke tid i billettluken.
- Velg en av filene som er merket Autopass. Der blir lengden på kjøretøyet ditt målt automatisk. Dette avgjør hvilken pris du skal betale for ferjeoverfarten, sier Øyvind Lund i Bastø Fosen. - Beløpet belastes Autopass-brikken din, og bommen åpner seg slik at du kan kjøre inn på oppstillingsplassen foran ferja, forklarer han.

Sjekk bombrikken din
Hvis Autopass-brikken din er ugyldig går ikke bommen opp. Da kan du betale i en kortterminal ved siden av bommen, til full pris.

- Vi oppfordrer førerne til å sjekke på forhånd om Autopass-brikken fungerer, slik at trafikken flyter greit forbi bommene inne på kaiområdet, sier Arne Bjørklund i Statens vegvesen.
Det er mange som kjører rundt med bombrikker som ikke virker. Den kan være tom for batteri, feil plassert i frontruten eller ugyldig på grunn av manglende betaling.
- Hvis det lyser grønt eller hvitt når du passerer i ordinære bomstasjoner langs vegen så er alt i orden. Hvis ikke bør du kontakte bompengeselskapet ditt, oppfordrer Bjørklund.

- Det vil fortsatt være mulig å betale ferjebilletten med kort eller kontanter i en manuell billettluke, men vi oppfordrer flest mulig til å benytte Autopass, sier Lund.

Rabatter
Alle kjøretøy med gyldig Autopass-brikke får ti prosent rabatt på ferjebilletten.

Det er også mulig å inngå en tilleggsavtale med Bastø Fosen som gir totalt 30 prosent rabatt ved forskuddsbetaling.
- Ta kontakt med vår kundeservice hvis du ønsker å inngå en slik ekstra rabattavtale, opplyser Øyvind Lund i Bastø Fosen.

Du kan bruke Autopass-brikke fra hvilket som helst bompengeselskap i Norge, eller fra utenlandske tjenesteleverandører som inngår i EasyGo-samarbeidet. Ferjebilletten faktureres fra det bompengeselskapet du har Autopass-avtale med.

De som ikke har Autopass-brikke kan tegne avtale med et bompengeselskap som utsteder slike brikker, se www.autopass.no 

Gratis for passasjerer

- Fra nyttår reiser alle bilpassasjerer, fotgjengere og syklister gratis med ferja mellom Moss og Horten. Den automatiske billettinnkrevingen med Autopass retter seg kun mot kjøretøyene, sier Bjørklund i Statens vegvesen.

Passasjerene trenger derfor ingen billett og kan bare følge anvisninger fra mannskapet ved ombordstigning.

Nye pristakster fra 1. januar 2017 finner du på Bastø Fosens nettside;
www.basto-fosen.no 

Beregn god tid

Autopass-betalingen starter 1. januar.

- I begynnelsen med et nytt betalingssystem er vi forberedt på at de reisende er usikre på hvordan de skal gå fram. Det kan derfor være lurt å beregne litt ekstra tid hvis du skal reise mellom Moss og Horten de første dagene på nyåret, oppfordrer Lund og Bjørklund.

Bastø Fosen stiller med ekstra mannskap på kaiområdet som kan forklare og svare på spørsmål.

Kontaktpersoner:

·         Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen, tlf. 952 27 888.
·         Arne Bjørklund, seksjonssjef i Statens vegvesen, tlf. 416 03 032.

 

 

Bastø Fosen AS

Tlf: (+47) 33 03 17 40
Rustadbrygga 5 bastohorten@fosen.no
Postboks 94  
N-3191 Horten  

 

For generelle henvendelser angående AutoPASS,
kontakt vår AutoPASS-tjenesteleverandør BT Signaal:

E-post: autopassferje@btsignaal.com

Telefon: (+47) 815 11 057