logo

Velg språk

  • no_NO
  • en_GB

Søk

Du er her:

  • Hjem > 
  • Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Her vil du finne svar på en del spørsmål om Bastø Fosen - om våre ferger, våre priser, betingelser og annet.

Dersom du har spørsmål som du ikke finner her, så ber vi deg sende en e-post til bastohorten@fosen.no.

  • Hvor kan jeg parkere?

    Det er parkeringsplasser på kaiene, men disse plassene tilhører ikke Bastø Fosen og man må derfor betale for å stå her. Det er også et begrenset antall plasser.

  • Kan jeg oppholde meg i bilen under overfarten?

    Det er ikke tillatt å oppholde seg på nedre bildekk på Bastø I, Bastø II og Bastø III. Det innebærer at dersom du kommer på dette dekket må du opp i salongen under overfarten. Dette er av sikkerhetsmessige årsaker og er en del av regelverket som vi må forholde oss til. 
    Det er lov å oppholde seg i bilen på øvre bildekk på de nevnte ferger. På våre nye ferger Bastø IV, Bastø V og Bastø VI er det kun et dekk hvor passasjerene uansett kan oppholde seg i bilen. 

  • Handicapbil i AutoPASS felt?

    Ettersom det ikke er tillatt å oppholde seg i bilen på nedre bildekk er det viktig at alle handicapbiler kjører i manuell luke. Du kan også registrere AutoPassbrikken din i manuell luke, men da sikrer vi at du kommer i rett fil slik at du kommer i nærheten av heis ombord eller at du kan stå på øvre dekk og oppholde deg i bilen.

  • Reisende som skal rekke fly, har de prioritet?

    Nei, det har de dessverre ikke. Man må selv passe på å møte opp i god tid og ta høyde for mye trafikk.

  • Hvor lang tid tar overfarten Horten - Moss / Moss - Horten

    Overfarten tar ca. 30 minutter

  • Hvis jeg har glemt noe på fergene, hvor henvender jeg meg?

    For henvendelser vedrørende HITTEGODS kan disse gjøres direkte til Administrasjonen i Horten, der alt av gjenglemt materiale oppbevares i opptil 3 mnd.

    NB! Administrasjonskontoret er åpent fra kl. 08.00 - 15.30 på hverdagene.

    Tlf.nr: +47 33 03 17 40  E-post: hittegods@fosen.no

  • Kan man bestille plass på fergene?

    Nei, forhåndsbestilling av plass på fergene er ikke mulig.

  • Har hestetransport fortrinnsrett?

    Ja, forutsatt kjøp av billett i billettluke senest 15 minutter før fergeavgang.

  • Kan man ta med hunder ombord?

    Ja, vi har egne hunderom om bord hvor hundeeier kan sitte sammen med hunden sin. Dyr reiser gratis.

  • Har man lademuligheter ombord for EL-bil?

    Dessverre, det har vi ikke.

  • Hvordan er kommunikasjonstilbudet til Torp Flyplass

    Hvis du ikke kjører bil, er det flere alternativer fra fergeleiet i Horten til Torp lufthavn:

    Ta bussen: For ytterligere opplysninger og rutetider, se her: http://www.paulsenbuss.no/horten-torp-horten/

    Book en bil: Autobutler Bilpool har 2 biler stående ved fergekaien i Horten og 2 biler ved parkeringshuset P1 ved Torp flyplass. Bilene er tilgjengelige hele døgnet og man kan booke dem via nettsiden www.04526.no eller ringe på tlf. 04526. Prisen for en strekning er kr. 249,-.

    Alternativt kan man ta buss til Skoppum stasjon og videre til Torp med tog. For ytterligere opplysninger sjekk på www.vkt.no eller www.nsb.no

  • Kan barn reise alene på fergene?

    Ja. Barn over 10 år kan reise alene. Barn under 10 år må reise i følge med en person som er fylt 16 år. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at mannskapet har mange oppgaver i henhold til trafikkavvikling og sikkerhet. Det er ikke etablert et system for å ta vare på barn som reiser alene. Dette er viktig å tenke over dersom man vurderer å sende barnet alene med fergen. Dersom det reiser grupper/skoleelever/barnehager, skal det være med en ledsager pr. 6 barn/elen under 10 år, og en ledsager pr. 10 barn/skoleelev mellom 10 - 16 år.

  • Kan man bruke Autopass-brikke som betalingsmiddel?

    Fra 1.1.2017 innføres det AutoPASS på sambandet og man kan da benytte AutoPASS brikken når man skal reise hos oss. Mer informasjon om ordningen finner du her.

  • Hvordan betaler man ombord?

    Vi aksepterer kredittkort/bankkort, i tillegg til NOK. Man kan også bruke Euro, SEK, DKK og USD. Vi gjør oppmerksom på at kursen ikke er gunstig. Man kan IKKE benytte diesel-kort, som f.eks. Shellkort.

  • Hvis man reiser uten bil hvor går man ombord?

    Alle gående passasjerer må gå ombord over bildekk. Dette er gjeldende for alle våre fem ferger slik at det skal være enklere å forholde seg til for våre passasjerer. Gangveien fra tårnet på siden av fergene er stengt for ombordstigning, men gangveistårnene vil være åpne for bruk av venterom og WC/toalett. Fra 1. januar 2017 ble det gratis for gående og syklister.

  • Kan man ta med farlig last på fartøyene?

    Ja. Alle våre fartøy kan frakte farlig last. For konkrete spørsmål send en mail til bffarliglast@fosen.no. Les også mer om farlig last her.

Bastø Fosen AS

Tlf: (+47) 33 03 17 40
Rustadbrygga 5 bastohorten@fosen.no
Postboks 94  
N-3191 Horten  

 

For generelle henvendelser angående AutoPASS,
kontakt vår AutoPASS-tjenesteleverandør BT Signaal:

E-post: autopassferje@btsignaal.com

Telefon: (+47) 815 11 057 / (+47) 55 54 76 92