logo

Velg språk

  • no_NO
  • en_GB

Søk

Du er her:

  • Hjem > 
  • Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Her vil du finne svar på en del spørsmål om Bastø Fosen - om våre ferger, våre priser, betingelser og annet.

Dersom du har spørsmål som du ikke finner her, så ber vi deg sende en e-post til bastohorten@fosen.no.
(Vi gjør oppmerksom på at din henvendelse behandles/besvares kun i vår kontortid som er mandag - fredag fra kl. 08:00 - 15:30.)

  • Hvor kan jeg parkere?

    Det er parkeringsplasser på kaiene, men disse plassene tilhører ikke Bastø Fosen og man må derfor betale for å stå her. Det er også et begrenset antall plasser.

  • Kan jeg oppholde meg i bilen under overfarten?

    Det er ikke tillatt å oppholde seg på nedre bildekk på Bastø I, Bastø II. Det innebærer at dersom du kommer på dette dekket må du opp i salongen under overfarten. Dette er av sikkerhetsmessige årsaker og er en del av regelverket som vi må forholde oss til. 
    Det er lov å oppholde seg i bilen på øvre bildekk på de nevnte ferger. På våre nye ferger Bastø IV, Bastø V og Bastø VI er det kun et dekk hvor passasjerene uansett kan oppholde seg i bilen. 

  • Handicapbil i AutoPASS felt?

    Ettersom det ikke er tillatt å oppholde seg i bilen på nedre bildekk er det viktig at alle handicapbiler kjører i manuell luke. Da sikrer vi at du kommer i rett fil slik at du kommer i nærheten av heis ombord eller at du kan stå på øvre dekk og oppholde deg i bilen. Det er mulighet for å betale med AutoPass-brikke også i manuell luke.

  • Reisende som skal rekke fly, har de prioritet?

    Nei, det har de dessverre ikke. Man må selv passe på å møte opp i god tid og ta høyde for mye trafikk.

  • Hvor lang tid tar overfarten Horten - Moss / Moss - Horten

    Overfarten tar ca. 30 minutter

  • Hvis jeg har glemt noe på fergene, hvor henvender jeg meg?

    For henvendelser vedrørende HITTEGODS kan disse gjøres direkte til Administrasjonen i Horten, der alt av gjenglemt materiale oppbevares i opptil 3 mnd.

    NB! Administrasjonskontoret er åpent fra kl. 08.00 - 15.30 på hverdagene.

    Tlf.nr: +47 33 03 17 40  E-post: hittegods@fosen.no

  • Kan man bestille plass på fergene?

    Nei, forhåndsbestilling av plass på fergene er ikke mulig.

  • Har hestetransport fortrinnsrett?

    Ja, forutsatt kjøp av billett i billettluke senest 15 minutter før fergeavgang.

  • Kan man ta med hunder ombord?

    Ja, vi har egne hunderom om bord der man kan sitte sammen med hunden sin. Dyr reiser gratis.

  • Har man lademuligheter ombord for EL-bil?

    Dessverre, det har vi ikke.

  • Hvordan er kommunikasjonstilbudet til Torp Flyplass

    Hvis du ikke kjører bil, er det flere alternativer fra fergeleiet i Horten til Torp lufthavn:

    Ta bussen: For ytterligere opplysninger og rutetider, se her: http://www.paulsenbuss.no/horten-torp-horten/

    Taxi Horten: (+47) 330 41 001 

    Alternativt kan man ta buss til Skoppum stasjon og videre til Torp med tog. For ytterligere opplysninger sjekk på www.vkt.no eller www.nsb.no

  • Kan barn reise alene på fergene?

    Ja. Barn over 10 år kan reise alene. Barn under 10 år må reise i følge med en person som er fylt 16 år. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at mannskapet har mange oppgaver i henhold til trafikkavvikling og sikkerhet. Det er ikke etablert et system for å ta vare på barn som reiser alene. Dette er viktig å tenke over dersom man vurderer å sende barnet alene med fergen. Dersom det reiser grupper/skoleelever/barnehager, skal det være med en ledsager pr. 6 barn/elen under 10 år, og en ledsager pr. 10 barn/skoleelev mellom 10 - 16 år.

  • Kan man bruke Autopass-brikke som betalingsmiddel?

    Ja man kan benytte gyldig AutoPASS brikke som betalingsmiddel når man skal reise med oss. 

    I tillegg til norske AutoPASS-brikker kan man bruke brikker fra utenlandske tjenesteleverandører, som inngår i EasyGo-samarbeidet, for eksempel BroBizz®, ØresundBizz®, AutoBizz eller Go-Box.

     Det er også manuell løsning for betaling med debetkort, kredittkort og kontanter.

  • Hvordan betaler man ombord?

    Vi aksepterer kredittkort/bankkort, i tillegg til NOK. Man kan også bruke Euro, SEK, DKK og USD. Vi gjør oppmerksom på at kursen ikke er gunstig. Man kan IKKE benytte diesel-kort, som f.eks. Shellkort.

  • Hvis man reiser uten bil, hvor går man ombord og hva koster reisen?

    Alle gående passasjerer må gå ombord over bildekk. Dette er gjeldende for alle våre fem ferger slik at det skal være enklere å forholde seg til for våre passasjerer. Gangveien fra tårnet på siden av fergene er stengt for ombordstigning, men gangveistårnene vil være åpne for bruk av venterom og WC/toalett. 

    Alle fotgjengere og syklister reiser gratis med fergen.

  • Kan man ta med farlig last på fartøyene?

    Ja. Alle våre fartøy kan frakte farlig last. For konkrete spørsmål send en mail til bffarliglast@fosen.no. Les også mer om farlig last her.

Bastø Fosen AS                                           
Rustadbrygga 5                                            

Postboks 94                                                  
N-3191 Horten                                               
E-post: bastohorten@fosen.no                   
Tlf: (+47) 33 03 17 40
(Man - fre fra kl. 08:00 - 15:30)
 

For henvendelser angående AutoPASS, kontakt
vår AutoPASS-tjenesteleverandør Skyttel AS:

E-post: mosshorten@skyttel.no
Tlf:
 (+47) 55 30 00 01 (Man - fre fra kl. 09:00 - 15:00)